"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

marți, 28 septembrie 2010

"Codul bunelor maniere"

"Am înţeles cât de mizerabilă e situaţia noastră în lume: prin simpla noastră existenţă deranjăm pe alţii." Nicolae Steinhardt


Pe la zece ani am început să citesc pe ascuns "Cartea fetelor". În afară de câteva capitole care mi-au părut extrem de interesante şi, evident, insuficient tratate de autori ("Ele despre Ei şi Ei despre Ele", "Psihologia şi morala dragostei"), această culegere de articole m-a cam speriat.
Societatea în care urma curând să păşesc în postura de domnişoară, părea un loc rigid şi rece. Regulile de comportament civilizat, pe care eram sigură că toată lumea le stăpânea la perfecţie, doar eu nu, erau un labirint în care aveam să mă pierd...

După mulţi ani am citit cu plăcere, în registru aproape beletristic, volumul doamnei Aurelia Marinescu, "Codul bunelor maniere astăzi".
Este o lectură folositoare pentru cei care încă nu ştiu că nu se merge neanunţat într-o vizită şi una amuzant-recreativă pentru oricine doreşte să-şi împrospăteze în memorie cum se poartă elegant o discuţie telefonică sau care este ordinea aşezării musafirilor la masă.
Desigur, nu lipsesc sfaturile ce par uşor desuete, deşi titlul spune clar: "astăzi", cum ar fi precizarea pedantă conform căreia la urcarea scărilor un domn merge cu un pas înaintea doamnei pe care o însoţeşte, pe când la coborâre, lucrurile se petrec invers...
Este evident, chiar fără s-o aflăm din codul manierelor elegante, că folosirea telefonului mobil la teatru, de exemplu, e o mârlănie, dar cred că devenim prea rigizi dacă urmăm sfatul din această carte de a evita convorbirile telefonice pe stradă.
Concluzia mea după lectura acestei cărţi şi a altora din această categorie este aceea că e bine şi util să cunoaştem regulile de comportament civilizat, dar că politeţea ţine de ceva mai profund.
Sincer, prefer o persoană spontană, deschisă, jovială, chiar cu riscul de a mai încălca eticheta, decât un scorţos închistat şi încruntat, atent să vâneze greşeli.
Dar să nu uităm:
"Dacă nu putem fi buni, să fim măcar politicoşi." Nicolae Steihardt