"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

miercuri, 12 octombrie 2011

"Balanţa"


-         De ce ai mai cumpărat-o? O citisem...
Acestea au fost cuvintele cu care l-am întâmpinat pe Andrei când mi-a adus acasă „Balanţa” lui Ion Băieşu.
Da, o citisem cu mult timp în urmă dar, de îndată ce am atins-o, mi-a venit în minte un citat din Salinger:
„There are still a few men who love desperately.”
Aceasta a fost concluzia primei lecturi. Că sunt oameni care iubesc ca să se apere de lume.
Atunci mă izbise asemănarea acestui cuplu, Mitică – Nela, cu cel format din Eva şi Secătura din „Fiul risipitor”: aceeaşi lipsă de griji pentru ziua de mâine, acelaşi nonconformism, aceeaşi inadaptabilitate.
Sunt oameni liberi.
Refuzul Nelei şi al doctorului de a se supune, de a intra în sistem este răsplătit prin multă suferinţă, dar şi prin şocul descoperirii finale – iubesc.