"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

sâmbătă, 13 octombrie 2012

Darul lui Humboldt



Romancierul american Saul Bellow a publicat "Darul lui Humboldt" in 1975, a luat premiul Nobel pentru literatura in 1976 si a incetat din viata in 5 aprilie 2005, la varsta de 90 de ani. In ziua in care am aflat ca a murit, am cumparat din librarie romanul sau "Traieste-ti clipa ", scris, pare-mi-se, inca din 1956. Postez ceva despre romanul "Darul lui Humboldt" in avanpremiera republicarii sale in BPT colectia "Nobel", cartea va apare la chioscuri, miercuri in 17 oct. 2012. Traducerea in romaneste din 1979, a aparut la Ed. Univers, colectia RS 20, pe care o tin inca la mare cinste, si pe atunci, student fiind si "fara treaba", am citit-o pe loc.
*
Ceea ce apreciez la Bellow, ca si la Marquez, este felul cum isi numeste personajele. Iata in "Darul ..." pe Von Humboldt Fleisher, pe Charles Citrine, sau pe Rinaldo Cantabile ... Numai Santa Sofia de la Pieda ar mai lipsi pentru o minunata fuziune cu lumea lui Marquez.
*
Dramaturgul Charlie Citrine , personaj al romanului, este un alter ego al lui Bellow, asadar, avem aici si un pic de autobiografie. Dar este si un alter ego al meu, desi as parea dramaturg numai privit intr-o oglinda concava ...
*
Citrine se apropie de 60 de ani, asemenea lui Bellow in zilele in care l-a creat, si asemenea mie, acum. Averea ii este poprita de tribunal si incredintata fiicei, eu as incredinta-o si fara poprire, in aceasta clipa ...
Eroul este scufundat in letargie si isi cauta refugiul in teosofia lui Rudolf Steiner. Am trecut si eu pe acolo. Poarta amintirea unui prieten poet , Von Humboldt. Eu port prietenia unui povestitor in prezent si nutresc speranta ca in noile povestiri se  va intrezari cate ceva din fluxul de idei care circula intre noi ...
*
Citrine este atasat de familia sa - cu totii suntem - dar are nevoie de un loc refugiu din uitatul de timp orasel de Vest Mijlociu,  si raspunzand imboldului de a da ecou chemarilor tainice, se indrepta in doua directii : plonjonul in apele adanci ale vietii intelectuale si pasiunea pentru colectia de ceasuri, intruchipari ale dialecticii scurgerii timpului vietii ...

Citrine cauta un tinut virtual in care constrangerile vietii sa faca loc unei libertati nelimitate in care demnitatea umana sa ramana intangibila. Ceea ce admir la acest personaj, este prietenia sa pentru un poet, si apoi sacralizarea amintirii acestei prietenii, care dureaza si dincolo de hotarele mortii. Complicat ? Aparent, doar ...