"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

sâmbătă, 13 aprilie 2013

Femeia venita de sus cu luntrea sublima in orasele scufundate

Colectia TRIUNGHIUL, asa numeste scriitoarea Diana Alzner una dintre vechile serii de carti Science-Fiction, din vremea de aur a anticipatiei romanesti. A venit vorba despre aceasta colectie, dupa ce Diana, care publicase deja vreo treizeci de povestiri SF online, fiind publicata si intr-o antologie, pe suport clasic ( una dintre povestirile din "Cartea mortilor vii" ii apartine), a fost recunoscuta drept "self " de scriitorii din bransa, incat domnul M. Scorobete s-a oferit sa-i daruiasca unul dintre volumele sale de scrieri S.F.  Vorbind cu Diana despre oferta scriitorului, pe care-l indragesc din tinerete, am scos din rafturi volumul "Femeia venita de sus", de Miron Scorobete, l-am postat pe blogul "Biblioteca Babel" pentru ea ( vezi ilustratia) si am pus la cale actuala postare pentru "Carti Dragi", care se va lungi pana cand ne vom plictisi.
Am scos pe urma toate volumele pe care le mai am din aceasta colectie si le-am pozat. Nu incap intr-o singura fotografie, ceea ce mi-a mai ramas din Jules Verne  apare intr-o poza aparte :



Vazand apoi titlurile volumelor selectate, am ales trei dintre ele, pentru a da un nume postarii : "Femeia venita de sus cu luntrea sublima in orasele scufundate". M-am folosit pentru asta de titlurile volumelor lui Miron Scorobete, Victor Kernbach si Felix Aderca, amintindu-mi cum citeam eu , in podul casei parintesti aflata sub ape, in mai 1970, acest roman , la revarsarea Somesului peste milenara urbe a Satmarului. Ceea ce imi doream, era sa amintesc despre cateva dintre cartile acestei serii, dar renunt in aceasta clipa sa fac asta, deoarece voi posta, pe final, o poza cu cartile preferate, este mai placut sa le vezi decat sa-ti fie "traduse" in cuvinte. Si ma gandesc sa scriu mai bine despre Diana, care a remarcat blogul "Biblioteca Babel", a devenit "prieten" al blogului, si mi-a cerut permisiunea sa preia de pe blog o fotografie cu carti de Radu Tudoran, care poate fi vazuta intr-o postare a ei, aici pe "CARTI".  Ne-am imprietenit spontan, ca doi iubitori de carte ce suntem. De la o vreme, un prieten mi-a semnalat faptul ca Diana este scriitoare. Am inceput sa o citesc, scufundandu-ma in geografia pe nisipuri miscatoare a indragitei scriitoare, amestecandu-ma printre personaje in aria unor toponime ce dau impresia de ireal, dar sunt realitate pura, incercata  si de pasii mei. Am fost atat de absorbit de scriitura Dianei, incat am devenit insumi un mic personaj intr-una dintre povestiri. Plutind pe meandrele Gangelui, intr-o ambarcatiune precara, m-am indepartat , in timp, dar am revenit in acest piesaj mirific, ciuntit in parte si adaugit pe alocuri, dupa necesitatile  existentei in lumea constrangerilor, dar fermecat , in aceeasi stare de vraja a colbului, ca in zilele inceputului. S-a deschis pentru mine o minte din care izvorasc lumi, iar cuvantul meu se poate transforma in lume, sub puterea artei Dianei, ascultand  suieratul sarpelui.