"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

marți, 10 septembrie 2013

Asa s-a nascut o insula ...





Inainte de revolutie, romanele SF scrise de occidentali erau un deliciu de care nu prea aveam parte in limba romana. Totusi, la sfarsitul deceniului opt, cu zece ani inainte de schimbarea de macaz, a aparut Colectia Romanelor Stiintifico-Fantastice, dar n-a apucat sa ajunga la numarul 20 in cei zece ani. Era greu de pus mana pe o asemenea carte, fara protectie in librarie. Nu pot uita doua romame din colectie care m-au naucit  : "Reteaua gandurilor" de Herbert Franke - da, este altul decat Frank Herbert, autorul seriei DUNE ! - si "Germenul Andromeda" de Michael Crichton.  Numarul 7 al colectiei, era romanul "Asa s-a nascut o insula" de Francois Clement, si ceea ce vreau sa spun despre aceasta carte aparuta in 1980, este ca a fost singura care mi-a lipsit din colectie, cam pana prin anul 2000 sau chiar mai mult, caci nici macar nu am vazut cartea cu ochii, la nimeni. Dar imediat dupa ce am cumparat-o dintr-un anticariat din Capitala, cartea mi-a aparut in cale cu repetitie, ceva de necrezut, inclusiv la talcioc, si dupa ce am mai cumparat doua exemplare din inertie, am mai primit si un al treilea,  cadou. Desigur ca am dat cui trebuie exemplarele excedentare, fiti pe pace. Dar cum, FAPTUL de a gasi o carte dupa decenii de cautari neincetate - romanul "Fluviul mohorit " de SISKOV, pe care-l avea tata in biblioteca, iar eu nu-l puteam cumpara de la anticariat in clasa a saptea , cand l-am vazut, neavand cei 27 de lei necesari, l-am cumparat odata, si in scurt timp, inca o data, dupa 35 de ani, unul dintre exemplare pentru sora-mea, Stela - S-A SOLDAT, in vremea norocului, cu gasirea lui in exemplare multiple,  m-a determinat sa dau un nume acestui gen de intamplare, petrecut de multe ori in viata mea : PRINCIPIUL ABUNDENTEI. Atunci cand poarta se deschide, fructul dorit se revarsa asupra mea, precum din Cornul Abundendentei. Postez aici, si alte carti, care au cuvantul "INSULA", inclus in titlu. "Pluta de piatra" de Saramago nu-l are, dar il sugereaza, de aceea apare romanul in ilustratiile mele.